Haetaan kilttejä sossuja, jotka tykkäävät lapsista – lapset sosiaalityöntekijöitä rekrytoimassa

Minkäköhänlaisia ominaisuuksia lapset laittaisivat sosiaalityöntekijöiden rekrytointi-ilmoitukseen?  Entä millaisia ohjeita he antaisivat ammattilaisille, jos pääsisivät heitä kouluttamaan? Kysyimme 5–12-vuotiaiden lasten toiveita hyvästä työntekijästä ja kohtaamisesta. Näin vastasivat Salapoliisitoimintaan osallistuneet lapset. Lainaukset ovat autenttisia lasten ajatuksia.

Hei sinä sosiaalityön ammattilainen. Haemme osaavaan joukkoomme kilttejä sossuja, jotka tykkäävät lapsista.

Työnkuva:

  • Suojella ja auttaa lapsia.
  • Jutella lasten kanssa ja vastata lasten kysymyksiin.
  • Huolehtia, että lapsen oikeus asua turvassa toteutuu.

”Sosiaalityöntekijän tehtävänä on suojella lapsia, jos niillä ei ole turvallista kotona ”

”Huolehtii lapsien asioista (en tiedä miten).”

”Tekee tietokoneella viestejä”

”Pitää palavereja = missä aikuiset juttelee kaikista asioista.”

”Tekee päätöksiä lapsista ja tapaamisista (äidin ja isän).”

”Auttaa lapsia.”

 

Edellytämme rohkeutta ottaa myös vaikeita asioita puheeksi.

Arvostamme työntekijöitä, jotka leikkivät lasten kanssa.

Etsimme työntekijöitä, jotka

  • Auttaa pienempiä.”
  • ”Leikkii”
  • ”Juttelee”
  • ”Juttelee siitä miten menee.”

 

Lisäksi toivomme joukkoomme ammattilaisia, jotka

huomioivat lapsen tervehtimällä lasta ja osoittavat lapselle, että häntä on kiva tavata.

Tervehtisivät, niin, että lapsi tuntisi olonsa tervetulleeksi. Tervehtisivät myös vaikka työntekijä ei olisikaan tullut juuri häntä tapaamaan. Ehkä myös kumartuisi lapsen tasolle.

 ”No, että sanois moi”

”Moi, kiva tavata?”

 

Hyvä työntekijä tutustuu lapseen ja rakentaa luottamusta. Kysyisi vaikkapa:

”Moi, kuka sinä olet?” ”Mitä sinä olet tehnyt?”

 

Erittäin tärkeää on, että sosiaalityöntekijä katsoo lasta rakkaudellisella ja hyväksyvällä katseella, tykkää lapsista ja osoittaa sen.

”Tykkää niistä (lapsista) keiden luona käy.”

 

Hyvä työntekijä ei ole vaaniva eikä pelottava vaan on kiltti, mukava ja avulias. Osoittaa kiinnostusta, mutta ei pelkästään kysele vaan myös vastaa lapsen kysymyksiin. Muistaa olla myös kärsivällinen. Rentous sekä hauskuus myös plussaa.

”Joka on kiltti ja se vastailee kysymyksiin, jos niitä on.”

”No sellanen, joka tahtoo aina auttaa kaikkia. Ja on kärsivällinen.”

”Mukava”

”Rento, hauska”

 

Muistaa  huomioida lapsen palavereissa ja kertoa mitä tapahtuu. On tärkeää, että työntekijä selittää ja perustelee asiat  lapselle. Huono työntekijä näet

on ”vaaniva- ei kerro asioita palaverissa muille, vaan pitää ne omassa mielessä.

 

Olisi myös tärkeää, että lapsi tuntisi hänen asioistaan vastaavan sosiaalityöntekijän. Ettei lapsen tarvitsisi vastata näin:

”En tiedä mitä sossu tekee, en oo koskaan nähny.”

 

Lapset toivovat lämpimiä, lapsia arvostavia ja heitä kohtaavia työntekijöitä. Vaikka työntekijä tapaisi lapsen vain harvoin, niin jokainen kohtaaminen rakentaa lapsen luottamusta aikuisiin. Aikuisiin, jotka ovat luotettavia ja huolehtivat lapsen oikeudesta tulla kuulluksi. Uskaltaisi ottaa myös vaikeita asioita puheeksi ja vastaisi lapsen mieltä painaviin kysymyksiin.

Mitä jos jokainen lastensuojelussa asiakkaana oleva lapsi saisi ensi vuonna mahdollisimman monta kohdatuksi tulemisen kokemusta ja työntekijän, joka osoittaisi välittämistään, olisi kiinnostunut ja kysyisi mitä sinulle oikeasti kuuluu ja missä voisin juuri sinua auttaa. Muistaisi, että asioistaan voi kertoa muutenkin kuin pelkästään puhumalla.

 

Ps. miksi lapsista on tärkeää, että lastensuojelun työntekijä tapaa lapsia ja kuuntelee heitä.

Ainakin siksi, ”että lapsilla olisi hyvä olla ja he saisivat olla turvassa.” Lisää vastauksia kuulemme ensi keväänä, kun 3-12 vuotiaiden lasten oma vaikuttamiskampanja valloittaa eduskunnan ja somen. Lue lisää täältä.

Salapoliisit ovat esi- ja alakouluikäisiä lapsia, jotka kehittävät kanssamme lapsiystävällistä ja laadukasta lastensuojelua.